2014

6.12 – 21.12

Banner-1

Decembersalong
Vernissage lör 6/12 kl 13 – 16
Öppet
Ons-tors 15-18  Fre-sön 12-15
OBS! Tors 18/12 öppet 17-21.
Läs mera: Tomtenatta i City! 

DSC_4101

 

DSC_4094

 

 

 

 

 

 

Jan Erik Svensson, Stenar, målning

DSC_4090

 

 

 

 

 

 

 

Jan Erik Svensson, Stenar – rosa, målning

DSC_4081

Eva Hjertberg Jakobsson, Pan, målning

1.11 – 16.11

Ivar Södergren & Markus Tennberg

KlockaUgglanIvar Södergren
Det blir Ivars fjärde framträdande i galleriet. De tidigare var långt tillbaka i tiden; 1985, 1988 och 2000. Men de som såg hans bilder då kommer att till stor del känna igen sig.

Ivar Södergren är född 1949 och har fått sin konstnärliga utbildning vid Konsthögskolan i Stockholm, 1972-78.

Bengt Olvång skrev i Aftobladet en gång i tiden: ”Han är en fabeldiktare och har en fantasivärld som ligger någonstans inom triangeln Ivar Arosenius, René Magritte och Oskar Cleve. Vår tid blir i hans målningar en bister men sagoaktig fars. De drastiska poängerna får ett försonande skimmer genom sagotonen men sammanhangen kan få en att haja till. Det är ju inte bara bilderna som är lätt absurda. Verkligheten liknar dem alltför mycket.”
Det är en beskrivning som fortfarande är relevant.

ivarsodergren.tumblr.com/

Ormet

 

008Markus Tennberg är även känd under signaturen Tnbrg
Men blir en helt ny bekantskap att möta i galleriet.
Född 1980 i Stockholm där han även är verksam.
Saknar formell utbildning, men har sedan drygt 10 år varit en del av undergound konstcenen i Stockholm.
Viktiga utställningar:
Galleri Jan Wallmark – Stockholm –  2012
Galleri PS – Göteborg – 2014

 

 

8.11 2014
A4-A3blue

Berith Stennabb, In Control – Out of Control
BS

Här kan du se hela videon

 

4.10 – 19.10 2014

Eva Ström SvenssonDSC_3935

På lördag öppnar Galleri Lucifer i Skövde en utställning med måleri av Eva Ström Svensson från Lundsbrunn.

Eva är född i Göteborg, men uppvuxen i Kanada och USA.

Hon började sin konstnärliga utbildning vid Pennsylvania Academy of Fine Arts i slutet av 60-talet och fortsatte sedan i Göteborg; först ett år vid vid Hovedskous Målarskola och sedan vid Valand, 1970-75.

Hon har sedan dess haft ett stort antal utställningar runtom i landet. Hon är reperesenterad i flera museer och andra offentliga samlingar.

Vardagen får nya dimensionerDSC_3945w
Om verklighetsavbildande måleri är bra gör det något alldeles ovanligt med vardagen

Genom att stanna upp och se det alldagliga med respekt och intresse får målaren oss att se det för oss välbekanta på ett nytt sätt. Verkligheten blir större.
Få konstnärer kan göra det bättre än Eva Ström Svensson.

Eva Ström Svensson målar alltid direkt inför föremålen. Aldrig efter foton, om inte fotot är en del av föremålen i motivet. Därför vore det fel att kalla hennes målningar, så exakt avbildande de kan tyckas, för fotorealistiska.
Det finns inget av fotografiets kalla och objektiva avbildande i hennes målningar. Tvärtom är de fyllda av en värme som bara det personliga engagemanget och inlevelsen kan skapa. Hon vill någonting mer än att avbilda. Hon skapar en stämning. Hon är trogen sina ögon, men också sitt bildkunnande och sin vision.

DSC_3941Varje föremål fokuseras med en sådan varm intensitet att det får en ny angelägenhet. Glanser och speglingar i målningens föremål blir både måleiriska effekter och får en symbolisk dimension. Hon gestaltar känslor lika mycket som föremål. Det handlar om en syn på tillvaron som får styra konsten. Och då blir föremålens tinglighet; så påtaglig den än må vara, mindre viktig än det som föremålen kan förmedla.
Utdrag ur Bo Borgs recension i NLT 26.9 2012

DSC_3942

DSC_3938

utst.nr. 291

6.9 – 21.9 2014

Raine Falkås

Vit hare, målning

Vit hare, målning

På lördag öppnar Galleri Lucifer i Skövde en utställning med måleri och grafik av Raine Falkås från Nossebro.

För de konstintresserade är han i första hand känd som en nutida grafiker som ofta jobbar med olika former av mixed media.

Men han började sin konstnärliga bana som målare (Gerlesborg 1985-87) även om han senare gick den av Berndt Jutemar initierade utbildningen ”Datorn som konstnärligt redskap” på Högskolan i Skövde. En utbildning som för övrigt var först i Sverige med att kombinera traditionell grafik med datorgrafik.

Här får vi nu se hela hans konstnärskap med måleri och grafik.

Dykare, serigrafi

Dykare, serigrafi

Från att ha gjort figurer och ”sura gubbar” upptäcker jag att djuren smyger sig in i mina bilder/målningar igen. De dyker upp i olika miljöer som aktörer och ställföreträdare för oss människor.

Exempelvis; haren; oroligt tuggande med sina stora lyssnande öron som fångar in minsta förändring och med snabba ben alltid är beredd på att ta till flykt.

En liten överlevare med smartness och personlighet, vad det nu kan betyda.
Raine Falkås

 

Utställningar (i urval):
5 från Skaraborg Skövde Konsthall 1990RAINEF
Symposium om datorgrafik,
Högskolan i Skövde 1994
Bohusgalleriet, Uddevalla 2001
Flagga till Skövde 600-årsjubileum 2001
Sveriges konstföreningars Grafikbank 2007
Liv i arkivet, Skövde konstmuseum 2010
Imatra Finland Endegra 2010
Dresden Tyskland Endegra 2013
Borealis kf Stenungsund 2014

Spräcklig katt, målning

Separatutställningar:
Essunga kommun 1991,1998
Vara kf 2000
Skara kf 2005
Vårgårda kf 2006
Grafik i Väst Göteborg 2007
Galleri Porten Lidköping 2012
Månadens konstnär, Skövde Kulturhus 2013

 

 

11.8 – 15.8 2014

Europeiska konstnärer invaderar Skaraborg

11–17 augusti kommer ett fyrtiotal grafiska konstnärer från Tyskland, Storbritannien, Benelux, Baltikum, Grönland och Norden till Skaraborg. Det är dags för sjätte Endegra-mötet, och den här gången delas värdskapet mellan Litografiska Akademin i Tidaholm och Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad i Skövde. Under veckan kommer de deltagande konstnärerna att arbeta i bägge städernas verkstäder, utbyta erfarenheter och kunskap, göra utflykter samt diskutera framtiden.

Marko Ikavalko, Perpetual Motion

Marko Ikävalko, Finland, Perpetual Motion, litografi 2014

Internationell och lokal utställning 11-15 augusti 2014

I samband med mötet anordnas en utställning i Rosa Huset som ett samarbete mellan Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad, KulturArbetsCentrum KAC, MediaVerkstan Skaraborg och Galleri Lucifer. Både inbjudna internationella gäster och lokalt verksamma medlemmar kommer att visa sin grafik.
Vernissage måndag 11 augusti kl 18–21, öppet även tisdag–torsdag 13–18 och fredag 13–16.
Endegraveckan i Skövde invigs måndag 11.8 kl 18 i Rosa Huset.
Medverkar gör kulturchef Katarina Strömgren Sandh, konstintendent Tomas Asplund Gustafsson och Jim Berggren för Endegra.

Marko Ikävalko, Finland, Perpetual Motion, litografi 2014

Marko Ikävalko, Finland, Perpetual Motion, litografi 2014

 

Kalli Kalde, Estland, Hosting Solar Wind Sail1

Kalli Kalde, Estland, Hosting Solar Wind Sail1

endegra2014-d-1

 

GALLERI LUCIFER  –  TRÄDGÅRDSG. 7  –  SKÖVDE  –  0703 27 97 54

http://www.gallerilucifer.se – 
gallerilucifer(at)gmail.com
utst.nr. 289

26.4 – 11.5 2014

Txt_NewsLetter_DSC07894

 

Grez-sur-Loing är en medeltida pärla en timme sydost Paris – med :
1 kyrka
1 post,
en restaurang,
ett bageri och
en liten gosse i den enda affären som som sade ”Goodbye” på engelska när man trodde man sagt något på korrekt Franska såsom juice eller mjölk, tack, eller liknande.

Baguetter inhandlades på bageriet av de — till skillnad mot fadern — utmärkt fransktalande döttrarna.
Efter frukost (baguette!) gick hela familjen som en konstskoleklass till Ateljen där Carl Larsson och Karin Larsson stilla verkat.

Där fanns ej MOBIL TV TIDNINGAR DATORER
Barnen blev utkopplade, Föräldrarna avkopplade.

Utan MOBIL TV DATORER – men med KRITOR FÄRG BLOCK PENNOR och en AKUSTISK GITTARR och en ny kortlek från färjan med SAGAN OM RINGEN-motiv — vilken vi också lyssnade till under bilresan ner med alltmer stigande Ångest, raka Armar, glansig Blick och FÖRBIvisslande Audis och BMVW’s – fanns alltså inte mycket annat att göra än att gilla läget och börja rita o måla.

— raspet mot pappret var det enda ljud som hördes förutom suset i träden samt flodens stilla kluck-kluck.

Dock, på NÄTTERNA skränade byns ungdom på gatan!

Skylten INTERDIT DE CHANTER — förbjudet att sjunga — bildande en snygg bakgrund till deras alltmer gälla skrik/sång ju längre natten led. Inte undra på att sonen ägnade sin ateljetid åt att rita Fantomen — den vandrande vålnaden — istället för pastorala pennfäktningar!

På den rödbetsröda balkongen till C LARSSONS atelje satt vi sedan sålunda och inväntade kvällens Kortspel, Gitarrmusik  av sonen och små röda Glas med cassis.

En sedan några år (3 – fyra år, kanske) utlovad utflykt till Paris kunde också bli av.
Vilket syns i systrarnas alster med motiv av biljetter, Montmartre-markiser o.s.v.

Besöktes gjordes även Louvren, Centre Pompidou, Notre Dame
Och Oförmultnat Helgon i Glaskista på Rue du Bac.

garden-view-of-river-beecham_b

Utsikt från trädgården mot bron, äldre fotografi

Trägården nedanför bron satt vi i. Marknadsplatsen på andra sidan Bron besökt vi. Vallmofälten i utkanten av byn och alla rosor som kantade rue Willson, där kompositören Delius (se länk, nedan) hus med knallturkosa fönsterluckor ligger.

Vi som var där
Jarl, Marie, Hedvig, Sunniva o. Isak 
INGVARSSON CAPALDI

 

 

 

GALLERI LUCIFER  –  TRÄDGÅRDSG. 7  –  SKÖVDE  –  0703 27 97 54

http://www.gallerilucifer.se – 
gallerilucifer(at)gmail.com
utst.nr. 288

 

5.4 – 16.4 2014

KARL CEDER

Banner_grey

Karl Ceder är en ung konstnär, som vi säkert kommer att få se mera av nu när han har återvänt till Sverige.
Han är född 1982 i Tidaholm och har fått sin konstnärliga utbildning vid Nordiska Konstskolan i Kokkola, Finland och därefter vid Finnish Academy of Fine Art i Helsingfors 2008-2013 och avslutningsvis som gästelev 2013-14 vid Hochschule für Grafik und Buchkunst i Leipzig, Tyskland.
Det här är hans första separatutställning i Sverige efter åren i Finland och Tyskland.

I paint time and cycle space.
The air is cold. The grass is white from frost. The tree tops sparkle of gold in the sun when earth moves on in it´s orbit and turns night into day. I get on my bike. I press my cycle shoes into the pedals, I´m fixed.

The frame is solid and flexible and transforms my strength to the firm, tight balance of the wheels. I and the bike is as one.

The houses (that I pass) drop their lifeless shaddows. And the shaddows split the street lengthways. The paving glitters. I see sunlit buildings. A great many grey colours. They play with eachother, the facades expands in the morning sun, burst in hues unto eachother, their revetted walls turns into vibrant, monochrome surfaces.

Empty areas. Self-clored aereas that create spaces where light is absorbed.

I leave the city. The horizon stretches out to separate sky from earth. The weight of heaven overlays everything. Above us, endless substance. Everlasting, empty space. I move faster. I register everything. Far away I see moutains. I am going there.

The forest stands at attention, a demanding, impenetrable dark wall. Long, drawn-out purple shaddows over the road. I cycle into the dark. Speed is my motion, my state and dimension. The enormus mass and solidness of the mountain rises mounumentally.

I strive to reach the top and my endeavor transforms into a state of trance. Power verses mass verses resistance is the experience. I push all my force into the pedals. Serpentine after serpentine. My heart rushes. I take deep breath, my lungs open out their full extension.My lungs exchange carbon dioxide for oxygen. They explode, my arms are numb and the feeling of my fingers is lost. Am I there? Is this the top? My thoughts are all my senses.   Openings. I see.

The poet Alberto Caeiro (Fernando Pessoa) said: to eat a fruit is to taste it´s meaning. For me, painting is to taste the meaning of sight.

I paint what I see. I don´t copy reality. My interpretation is made through my experience and my seeing. I look and perceive, I seek and I capture.

In everyday life, in a certain situation, something catches my attention, my senses. But what is there? What  calls for my awareness?

Why am I so interested in ”nothing”?

I try to reach for, and describe, something that lays beyond words. Using the dimension of paint I create and re-create being.

In my work I process what I see and experience. I transfer my impressions and thoughts physically onto a two-dimensional surface. I create a fictitious space that mirrors my senses. The impenetrable mysticism of an everyday thought (about everything´s meaning) that it all is just because it is. The experience that you cannot pinpoint. What is that?

Karl Ceder

Genom Massa
utst.nr. 287

 

8.3 – 23.3 2014

NORBERT ROBLES

Marlene_Dietrich

Norbert Robles är fransman, konstnär och boulespelare som via Skövde och Göteborg har hamnat i Lund.

Det där med boule började i Frankrike, i Grenoble där han också utbildade sig på Éeole des Beaux Arts. Innan dess gick han på en ny gymnasielinje med bild, litteratur och konsthistoria på en skola med 3.000 pojkar. På konstakademin fanns det 22 tjejer, men trots det var det en svenska utanför skolan som lockade mest. I brist på mail och Facebook brevväxlade de, och till slut tog han sin Citroën med maxhastighet på 78 km/h och körde till Sverige.
Det tog tre dagar, men å andra sidan är han fortfarande kvar i Sverige!

842Norbert har bott i Skövde under två perioder först 1978-79 följt av ett avbrott för Göteborg och sedan åter under 1986-90. Han är sedan starten 1981 medlem av Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad.
Han har aldrig helt släppt kontakten med Skövde och jobbar av och till i grafikverkstan i Rosa KuturHuset. I samband med den här utställningen blir det en ny arbetsperiod på verkstan.

Givetvis är arbetsmöjligheter viktiga för en konstnär, men vänskapen och förståelsen kollegor emellan är minst lika viktigt. Det är många gånger som Norbert har satt sig i bilen för att resa de många milen från Lund till Skövde för att i första hand träffa vännen Lars Johansson, som alltför tidigt lämnat oss, och i andra hand för att jobba i verkstan.

bild-1_b_webI en intervju, som gjordes i höstas, berättar Norbert om att han förebereder sig inför en konstmässa i Montreux den 6-10 november på Montreux Music & Convention Centre.

Byggnaden har tre våningar, tre avdelningar: en för gallerier, en för enskilda konstnärer och en För en gäst från något utomeuropeiskt land – förra året var det Brasilien och i år blir det Sydkorea.

I bilen ska det packas in ett antal målningar och tryck, men också objekt som han också jobbar en hel del med. Det började med gatstenar, men det har också blivit dalahästar och den lille havfrue.
Allt täcks med hans underfundiga figurer i svart och vitt.

– Det blir fjärde året i Montreux för min del och har nu blivit en tradition, konstaterar Norbert. Min sambo ska med och det är väldigt inspirerande, och trevligt, med middagar tillsammans med alla på kvällarna.
Säljer jag mycket så kan det kanske på hemvägen bli plats i bilen för någon låda vin!

Vi får inte glömma att fråga honom hur det gick med vinet.

Det här blir Norberts tredje separatutställning hos Galleri Lucifer. Han har hunnit samla på sig en ansenlig CV med separatutställningar i Lund, Halmstad, Genève, Göteborg, Skövde, Uddevalla, Linköping, Stockholm, Halmstad, Värnamo, Mariestad, Vetlanda, Malmö, Oslo, Basel, Yngsjö, Montreux, Sankt Ibb, Ferney-Voltaire, Rond-point de Brétigny – Prévessin, Ängavallen, Söderhamn, Skara och Ystad.
Kalenderbitaren har hela listan här.

GALLERI LUCIFER  –  TRÄDGÅRDSG. 7  –  SKÖVDE  –  0703 27 97 54

http://www.gallerilucifer.se – gallerilucifer(at)gmail.com
utst.nr. 286

 

7.2 – 23.2 2014

MATTIAS EDWALL OCH CIRKUS CIRKÖR

Fotografen Mattias Edwalls bilder påMattias-1_b Cirkus Cirkörs artister har täckthusfasader i Paris och tunnelbanor i New York. De har tryckts på femmetersvepor i Japan, sprejats av graffitikonstnärer i Norge och pryder alltjämt Cirkörs turnétransporter i hela Europa.

Nu kan ni se dem i Skövde hos Galleri
Lucifer.

Mattias Edwall har varit en betydelsefull del av Cirkus Cirkörs utveckling från att ha varit ett litet cirkusprojekt som mot alla odds startade i Stockholm 1995, till att bli ett av Europas främsta
cirkuskompanier. I mötet mellan Edwall och Cirkör uppstår en magi som har skapat ett betydande avtryck i såväl världspress som publikens medvetande.

SJUTTON ÅR MED CIRKÖR
Under 17 år har Mattias Edwall dokumenterat lindansare, akrobater, jonglörer och eldslukare. Bilderna bröt redan från början med traditionen för hur scenkonst skulle framställas.

Första gången Mattias Edwall fotograferade Cirkus Cirkör var efter en fråga från grundaren Tilde Björfors 1996. Men den då nystartade cirkusens artister hade ingen dekor och ingen färdig föreställning. När Mattias Edwall ändå bestämde sig för att lägga en dag på att fotografera artisterna gjorde han det mot en helt neutral bakgrund, där artisten kommer i fokus, för att fånga ”doften av cirkus”.

ETT NYTT SÄTT ATT FOTA
– Det resulterade i tre affischer som fick stort genomslag. På den tiden skulle man bara fotografera föreställningen på scen i befintligt ljus. Nu blev mina bilder ett nytt sätt att fotografera.
Det var en tradition som bröts.

Ett arbetssätt som har sitt ursprung i hur han fotograferade sin pappas, Allan Edwall, föreställningar på Teater Brunnsgatan 4.
– Allan gillade aldrig att bli fotad, han blev stressad av det, men han behövde ju bilder till föreställningarna. Då använde vi oss av ett arbetssätt där han spelade upp ett nyckelparti ur föreställningen, kanske ett par minuter långt, ett tiotal gånger, och jag kunde fotografera. På samma sätt får cirkusartisterna spela upp sina nummer i en studio.
– När de gör ett nummer tittar jag efter moment som går att göra till stillbilder. Sedan får de upprepa den korta sekvensen 30 eller 40 gånger medan jag fotograferar. Jag vill förstärka det de håller på med.

BOKENBok
Det är ett stort material Mattias Edwall haft att jobba med när det nu har blivit en bok. Många av de kända bilder som Cirkus Cirkör haft på sina affischer finns med, men alla har inte passat i bokform, tycker han.
I november på Artipelag utanför Stockholm lanserades ”Cirkus”, en bok fylld av hisnande och vackra foton från nycirkusens historia.

Boken utgiven av bok förlaget Arena finns att köpa under utställningen.

Hur mycket tid han lagt ner på att följa Cirkus Cirkör genom åren har varierat. Vissa år har han arbetat med en föreställning i studio någon dag, men föreställningen ”Wear it like a crown” följde han med ut på turné för att ta bilder av cirkuslivet. I bilder och texter får man i boken ”Cirkus” följa hur artisterna förbereder sig inför föreställningarna, hur de tränar och bor runt om i världen och hur viktigt det är att allt klaffar.

4xME

SPECIALKOLLEKTION
Det ur den delen av backstagebilder som Mattias har tagit fram en specialkollektion, i ett mindre och intimare format, anpassad till den här utställningen hos Galleri Lucifer i Skövde. Tillsammans med de större bilderna kommer de att ge en mångsidig presentation av fotografen och konstnären Mattias Edwall.

ANNAT OCKSÅ
Mattias Edwall har inte enbart arbetat med Cirkus Cirkör. Han har även haft stora framgångar som modefotograf. På 90-talet var det reklamfilm och musikvideos och med åren har det även blivit en rad personliga porträtt av kända svenskar.
Mängder av artister har stått framför hans kameror. Marie Fredriksson, Per Gessle och Ulf Lundell har han följt under flera år och pappan Allan Edwall är väldokumenterad.
Mattias uppskattar att han som fotograf möter så många fascinerande människor, och därför gillar han porträttfotografering. Bland uppdragsgivarna finns modemagasin i Europa, men han har även haft uppdrag för organisationer som Stadsmissionen och Rädda Barnen.
120610 A-364
ASSISTENT TILL ANNIE LIEBOVITZ
Som son till skådespelaren Allan Edwall växte Mattias Edwall upp bland filminspelningar och kom i kontakt med kameror, filmare och fotografer. När han var 22 år blev han med kamera och började fotografera.
På 80-talet jobbade han som fotoassistent och fördjupade sina tekniska kunskaper. Han åkte till USA där han fortsatte som assistent hos Annie Liebovitz och Patrick Demarchelier. Där kunde han fördjupa sig i det egna, personliga uttrycket.
Efter ett par år återvände han hem till Sverige 1986. Under 1990-talet gjorde han mängder av reklamfilm och musikvideor, men det har han nästan slutat med eftersom han trivs bäst med stillbildsfotografi.

UTSTÄLLNINGAR I URVAL
Cirkus Cirkör, Galleri Lucifer, Skövde, 2014
Cirkus Cirkör, Vandalorum, Värnamo, 2013
Cirkus Cirkör, Subtopia Gallery, Alby, 2009
Cirkus Cirkör, Fotografiska Museum, Stockholm, 2008
Cirkus Cirkör, HC. Andersen Holmen Theatre and Gallery, Copenhagen, 2005
Cirkus Cirkör, Dansens Hus Theatre and Gallery, Stockholm, 2004
Allan Edwall, Folkets Hus Gallery Hissmofors, Jämtland, 1999
Cirkus Cirkör, Theatre and Gallery Hipp, Malmö, 1998
Cirkus Cirkör, YFO Gallery Stockholm, 1992

7.2 – 23.2 2014
MATTIAS EDWALL – CIRKUS CIRKÖR

CIRKUS CIRKÖR UPPTRÄDER PÅ STADSTEATERN I SKÖVDE KULTURHUS
FRE 7/2 KL 19
LÖR 8/2 KL 16

sak

UTSTÄLLNINGEN ARRANGERAS TILLSAMMANS MEDSKÖVDE ALLMÄNNA KONSTFÖRENING

GALLERI LUCIFER  –  TRÄDGÅRDSG. 7  –  SKÖVDE  –  0703 27 97 54 RosaLogga02_gemen_50gr

utst.nr. 285

Clarion Hotel Majoren

Vill du ha inbjudningar till våra vernissager och annan information från galleriet?
Klicka här!

Under utställning öppet
Onsdag - Torsdag 15-18
Fredag - Söndag 12-15
Vernissagedagar 13-16

%d bloggare gillar detta: