2015-2016

2016

Året började som vanligt med SKÖVDE ALLM. KONSTFÖRENINGS medlemslotteri Med en allmän visningshelg Dragning på kvällen. Utlämning av vinster helgen därpå.


5.3 – 20.3 2016
GÖRAN MAGNUSSON Landskapsrum, interiörer, situationer

Göran Magnusson är född och uppvuxen i Skövde, utbildad i Göteborg och bosatt i Ljungstorp, Varnhem sedan i början av 1970-talet. Han har alltid varit intresserad av bilder och inspireras av konst från vitt skilda tidsepoker. Göran såg popkonsten, när den kom, som en befrielse, ett reningsbad. Plötsligt var allt tillåtet. GM_bland_träden Göran Magnussons bilder är alltid föreställande. Berättande bilder men utan en bestämd berättelse. Den överåter han till betraktaren. Hans bilder för tankarna till David Lynch och hans berömda tv-serie Twin Peaks. Samma osäkerhet, samma frågor; vad har hänt, vad är på väg att hända? Du blir indragen i en berättelse som du själv måste berätta.   Landskapsrum, interiörer, situationer BOK_DSC5578 är underrubriken på utställningen liksom titeln på en nyutkommen bok om Göran Magnusson med bildanalyser av Jonas (J) Magnusson samt poetiska tolkningar av Jörgen Gassilewski och Helena Eriksson. Ser du mig? Tittar någon tillbaka, vart ser hon? Ja, i alla fall ut ur bilden, åt vänster, bortom mig vad ser hon det får jag aldrig veta    om inte blicken hon eventuellt möter, den eller det hon möjligen betraktar, finns på en annan bild kanske ser hon, eller minns hon, ett annat rum med väninnor, bilder Så börjar en längre dikt av Helena Eriksson om Göran Magnussons bildvärld. Boken finns till salu under utställningen och på vernissagedagen så kan ni givetvis få den signerad av konstnären.

utst.nr. 302   GM_interiör_II

GM_tillställning


9.4 – 24.4 2016
TOM JOHANSSON

akva6_b ”Han ägnar sig enbart åt akvareller i det lilla intima formatet och han är fascinerad av spänningen mellan ljus och mörker. Det finns inga människor i hans bilder, endast landskap.
Men han är ingen friluftsmålare utan bilderna växer fram i ateljén med utgångspunkt från impulser som han har fått och iakttagelser som han gjort. Hans sätt att arbeta är inte impulsivt utan snarare reflekterande och eftertänksamt.

– Det finns de som tycker Toms bilder är mörka, säger museichefen Stefan Hammenbeck. Men egentligen målar han ljuset och för att kunna återge det behövs kontraster. Nästan alla bilder skildrar ett skymningstillstånd med långa skuggor.

– Akvarellen är måleriets kammarmusik förklarar Stefan Hammenbeck. Det ligger mer för Tom Johansson, än stora symfonier.” Detta kunde man läsa i samband med hans utställning i Skövde konstmuseum, 2002

Mystiker
”1994 gjorde Tom Johansson uppehåll med grafik och har sedan dess så gott som uteslutande ägnat sig åt akvarell. Tom Johansson är något av en mystiker, hans landskap är till synes öde och ibland hotfulla, varken djur, människor eller växtlighet syns till.” Ulla Nordmark, 1996

Tom Johansson är född 1955 i Gävle, uppvuxen i Mariestad och numera bosatt i Tidaholm. Grafiker och målare. Sedan 1995 arbetar han mest med akvarell, men också med stenlitografi.

 
 
akva7_b

utst.nr. 303  


10.9 – 25.9 2016 LIZZ SHARR

Målningar, teckningar och textil av Lizz Sharr. Det blir hennes fjärde utställning på galleriet. Senast var det på hösten 2012. GREZ-sur-LOING I sommar har Lizz varit i Frankrike i Grez-sur-Loing, 7 mil söder om Paris. Det var på 1880-talet en skandinavisk konstnärskoloni med svenska namn som Carl Larsson och August Strindberg. Den har idag återuppstått i en modern tappning med en stiftelse som driver ett av de gamla pensionaten. En stor del av utställningen har tillkommit utifrån hennes vistelse i Grez.
Reminiscences on a Sunday night 28th August 2016 by Lizz Sharr
En liten stund känner jag mig fri – fri att skriva vad jag vill, att teckna hur jag vill, att måla som jag aldrig har målat förr.
Det blir inte så stor skillnad att sy, stygnen uttrycker samma sökande efter att få lust att fortsätta – färgen och formen använder jag för att nå en harmoni som dock genast måste krossas för sanningens skull.
Fast jag vet inte längre vad som är sant – under brobågarna i Grez-sur-Loing såg jag gräset växa. Det gröna mot grått skulle bli mitt motiv.
Plötsligt var vattnet så högt det täckte halva bron. Nu kom vi inte ens över till andra sidan.
För mig var den bilden och upplevelsen borta för alltid. Kvar som ett minne naturligtvis.
Ett minne som lever ett eget liv i mina tankar. Att försöka att fånga endast en kort stund, en blick, ett stygn bredvid ett annat – ett ord med så många meningar, så korta ord – i som inuti; I som jag på engelska: ord finns i words: Walnutz
Walnuts    Wall nuts    Väggnötter
Jag försökte knäcka nötter som i stället krossades. Sedan fick jag rensa ut alla små bitar, pilligt, som att väva, att plocka en tråd, att plocka en nötsmula.
Jag fick möjlighet att tillbringa två månader i det franska Grez-sur-Loing i maj och juni 2016. Jag gavs tid, tid som jag aldrig har till vardags – tid att skapa eller promenera eller vila eller läsa. Tid att iaktta himlen med sitt silver ljus.
Den grå färgen jag sökte i Mexiko fann jag där. Sex veckor av regn och dagsljuset räckte alltid. Tid att iaktta så mycket vatten, så strömt, så nära, så starkt, så drabbande.
Resultat: översvämning i trädgårdar (hos oss), i hus (hos vår värdinna Kerstin Decroix), i hela byar som Nemours, i storstaden Paris där även blixten slog ner i en park, med dödlig utgång.
Naturkrafterna fick hård konkurrens av den eviga tågstrejken följd av flygstrejken då jag gick och väntade på min vän Zafire i en Paris just då fylld av öl och urin och förväntansfulla irländska supporters denna särskilda sommar.
Jag upptäckte att jag har mitt liv att leva, en chans till att skapa, att skapa någonting som i bästa fall blir en kommunikation oss emellan.
Jag har försökt länge – över 40 år. Jag är inte densamma som för en timme sedan – innan jag såg deckaren på SVT-play, innan jag började skriva ned dessa ord. 300dpiThe End of
 
Returning to walnuts, walls which surround the floor.
I often look down. In Mexico I felt most of my communication was with the floor – no-one understood me. I had no-one to speak to. But I had so much colour.
Walls surround a floor sometimes and that creates a room – put a roof on with windows- my studio. Two more windows and a door. I prefer working indoors, here I was a step away from the garden, a path, two trees and the swallows. And the pigeons.
My colleagues passed by every day. I sat and embroidered outside, painted inside, cracked nuts in the garden, drew indoors.
I saw so many images, I made up images, I read about others’ lives, I thought of my own life.
I visited cemetaries wherever I went. Death is a part of our lives. Death is a large part of my life; a catastrophy, final peace, fear of my heartbeats giving up as a child, a longing for escape from total incomprehension.
 
And finally quiet acceptance – just for a moment. In portraits I see life I want to show you, life in just this moment, just when I meet you, portray you, try capturing that which has already escaped us.
We are already in our next moments, hopefully ready to meet new aquaintances, new images. Imagine that I am an image. So are you.
 
Meetings with other artists, living or historical fill me anew. Roni Horn from USA was showing in Tillburg, Holland. My friend Tette took me there before driving me to Grez. I had seen Roni in London, at the Tate Modern. In her photos I saw captured moments. I felt a never-ending time while standing in a hall filled with large round glass forms she had moulded in pastel colours.
 
Then in Paris I met Paul Klee and understood him as never before. He died in Switzerland, having had to flee Germany in 1933.
 
At the Palais de Tokyo a South African artist had filled a room with, as I remember it, the ruins of houses from her home town. The whole room was orange, the same colour as the background of a part of a Nina Simone concert playing on a small monitor hanging on one gigantic orange wall.
 
Back to Hotel Chevillon I experienced fine meetings with new colleagues from Finland and Sweden; Australian literature enthusiasts came to visit, Japanese art students came to the village to see where some of their compatriots had moved to. I got to meet friends of friends, other lodgers’ families.
Eventually I met a Brit living in the village. And I will never forget the baker. He helped me practice some phrases for two months – how about Un pain au chocolat? Pain! Every morning! Pain as in PAIN-ting. A brilliant way to start the day.
Lizz Sharr
 
LONDON/GÖTEBORG
Lizz Sharr är född i London, men är sedan början av 80-talet, efter sin tid vid Valands Konsthögskola, bosatt i Göteborg. Hon har utfört flera utsmyckningar i Göteborg och haft flera utställningar både separat och i grupp. Bland de senare kan nämnas en tillsammanns med Kerstin Bergh och fem andra västgötar i Krapperups Konsthall, Höganäs 2011. Stora separatutställningar: Galleri Majnabbe, Göteborg 2010, Museo de la Ciudad, Santiago de Querétaro, Mexico, 2011-12, Galleri Jeanette Ölund, Borås, 2014 och tillsammans med Catrin Serck-Hanssen hos Galleri Aveny, Göteborg, 2014
 
MEXICO/FRANKRIKE
Vid förra utställningen visade Lizz många bilder som hon hade gjort utifrån en resa till Mexico. Den här gången är det Frankrike. Men det är inte bara nya bilder, det är även ny teknik. Den här gången visar hon även textila bilder.

utst.nr. 304


8.10 – 23.10 2016
KERSTIN BERGH        

 

Sthlm – Gbg – Tidaholm – Skövde – Gbg
Kerstin Bergh är född 1935 i Stockholm. Som nittonåring gav hon sig iväg söderut i Sverige med siktet inställt på en konstskola i Tyskland; för konstnär skulle hon bli.
Efter en tid med olika tillfälliga jobb i och kring Helsingborg så kom hon till Göteborg. Där upptäckte hon Slöjdföreningens skola och där ville hon börja, men eftersom det var mitt i terminen så gick det inte. Trots det blev hon för en tid inofficiell gästelev på Slöjdis. Hon tog helt enkelt sitt staffli och ställde sig bland eleverna.
En så beslutsam tjej kunde man bara inte mota bort. Hon deltog t.o.m. i skolresan till Stockholm. Efter ett antal utställningar fick hon Erik Erikssons stipendium för utbildning vid en europeisk konstskola. Det blev Valands Konsthögskola 1977-78.

dsc00402

Tidaholm
Kerstins ständiga behov av att lära nytt; så det blev uppbrott och nystart 1989 med stenlito i Tidaholm.
Skövde
Efter några år i Tidaholm så blev det en lite kortare flytt till koppargrafiken i Skövde. Här fanns det nytt att lära. Och nya konstnärer och vänner.
Lars Johansson och hon var länge de mest idoga konstnärerna i Konstgrafiska verkstan. Under ett tjugotal år var hon en aktiv del i det skaraborgska kulturlivet och en fara på skövdes trottoarer när kom farande i sin lilla gula bil ”moppen”. Lika energiskt beslutsam i den som framför staffliet.
Göteborg
För ett par år sedan flyttade hon åter till Göteborg. Närmare till barn och konstnärsvänner samt bättre tillgång på ateljéer. Där bor hon numera på den för henne lämpliga adressen Karin Boyes gata och har som många andra konstnärer sin ateljé i Sockerbruket.
 
dsc00406 dsc00399
 
 
 
 
Varje gång jag ser en målning av Kerstin Bergh drabbas jag av kraften och intensiteten. Det är något obestämt, men högst påtagligt som drar blicken till dem och får den att stanna länge, fångad av intensiva färgklanger och koloristiska ackord.
Det finns en målerisk musikalitet i hennes arbeten som skapar ett slags innerlighet i kontakten.
Hennes måleri ingår i den kanske bredaste målarfåran, föreställande expressionism. Här är många kallade men få utvalda. Till den senare skaran hör utan tvekan Kerstin Bergh.
Bo Borg, konstkritiker, Zenit, 2011
 

dsc00400

utst.nr. 305


5.11 – 20.11 2016
MAGDALENA ERIKSSON

Jag målar, tecknar och skriver. Det mänskliga intresserar mig, jag undersöker sociala strukturer. I mina målningar försöker jag synliggöra underliggande processer.

Min målarvärld är skenbart lekfull. Familjen och relationer har varit mitt huvudsakliga fokus både i text och bild.

Jag använder det som jag har lust till för att skapa en poetisk värld där jag kan röra mig fritt och öppna upp mina teman.

I den här utställningen visar jag bla bilder som jag målat av objekt tillverkade av skrot och gosedjur.
Magdalena Eriksson

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
utst.nr. 306
 

 
3.12 – 18.12 2016
TORBJÖRN NOLKRANTZ
 
1979 hade jag efter en lång och envis övertalningsperiod fått Torbjörn att ta steget fullt ut till sin första separatutställning, som yrkeskonstnär, hos Galleri Lucifer.
 
– Jag var mycket nervös för att denna debut som yrkesverksam konstnär inte skulle locka folk. Jag tyckte de dystra föraningarna besannades när jag anlände till Långgatan i Skövde. Det var folktomt och öde.
 
Men sedan kom så mycket folk att jag knappt rymdes i galleriet. Torbjörn själv i den nyligen utkomna boken om konstnären. Pressen var minst sagt positiv.
”Torbjörn Nolkrantz gör succé i Skövde” löd en rubrik i Skaraborgs Läns Tidning. Sten Eriksson skrev i SLA: ”Torbjörn Nolkrantz är magiker och besvärjare, men han är också en finstämd och sensibel poet med varm känsla för det spröda livet i all dess utsatthet.”
Sällan har väl en utställning tagits emot på ett så översvallande sätt. – Det vart nån sorts succé, säger konstnären med ett typiskt Nolkrantzkt understatement.
Sedan kan man nog säga att det fortsatte på den inslagna vägen. Torbjörn Nolkrantz blev en i Sverige etablerad konstnär med utställningar i de gallerier som räknas i Stockholm, Göteborg osv. Med avbrott för större utställningar i konsthallar.
Allt finns att läsa i Bo Borgs bok om Torbjörn Nolkrantz. Gör det!
 
Torbjörn Nolkrantz konst är inte svår att ta till sig, om man har öppna sinnen. Men det ärsvårare att beskriva vad som händer. Han har alltid något han vill förmedla, delge oss något han sett och upplevt. Rakt på och så förenklat att ingen annan konstnär vågar ta den vägen. Men ändå inte enkelt. Han förmedlar så mycket mera. Om att vara människa. Om att… ”Jag vet få konstnärer som kan fånga så mycket av det existensiellas gåtfullhet till exempel i en målning av ett ansikte i form av en färgfläck med några svarta prickar som Torbjörn.
Det finns en närhet och empati i hans måleriska tilltal som gör att man spetsar ögonen. Och det är då man kommer vidare.” skriver Bo Borg i boken om Torbjörn.
 
dsc00650
 
 
dsc00657

 

1979 första utställningen som ”riktig” konstnär och nu
 
2016 en minnesutställning. En unik och egensinnig person har gått ur tiden.
En unik och egensinng konstnär lever vidare. Det är en minnesutställning, men verken är till salu. Varken den kvarvarande släkten eller Torbjörn vill annat än att dessa målningar skall komma ut, upp på väggarna och glädja andra.
Rune lindström 
 
 
utst.nr. 307

Det nya året började traditionellt med att Skövde Allmänna Konstförening visade årets vinster Med en allmän visningshelg Öppet: lör 10/1 11-16, sön 11/1 12-15 Dragning på kvällen. Utlämning av vinster helgen därpå. DSC_3941

Eva Ström Svensson, Tekanna, oljemålning på duk Ormet Ivar Södergren, Ovädersorm, målning, figursågad pannå 100716 A-63 Mattias Edwall, Cirkus Cirkör, backstagefoto

  21.2 – 8.3 2015 Maria Segerström och Mats Svensson En utställning med två grafiker. Det blir deras andra utställning tillsammans. Den första var för ett år sedan i Grafiska Sällskapets galleri i Stockholm. De tyckte att det blev så bra, att de gärna ville upprepa konceptet på hemmaplan. – Mats gör naturbilder med en inre känsla. Mina är annorlunda, olika figurer och djur med mer färg. Det är roligt för våra bilder kompletterar varandra. De är olika, men fungerar bra tillsammans, säger Maria. Grebbestad sommar 2014 001 (13)  Mats S 01-75

svensson_mats_2_the_-forgotten_forest_II_etching_drypointMats Svensson I grafiken har mitt intresse förskjutits från bilder av det svenska kulturlandskapet mot bilder utan strikt verklighetsförankring, bilder som snarare handlar om mänsklig kultur i en vidare bemärkelse. Egna skisser, tidningsbilder, filmavsnitt, miljöer eller annat som jag ser kan leda in mig i tankar som i sin tur får mig att börja på en bild. Jag har sällan bilden helt klar i mitt huvud när jag börjar, utan den växer sakta fram medan jag arbetar. I arbetet med koppargrafik kombinerar jag etsning och torrnålsgravyr. Jag tycker om hantverket med etsning, gravering och tryckning och efter tjugo års arbete med grafik märker jag hur teknik och uttryck allt oftare går hand i hand.

IMG_20150123_0003_NEW (1) Maria Segerström Jag är målare och grafiker. Har min ateljé i Vilske-Kleva som ligger strax utanför Falköping och arbetar på Skaraborgs Konstgrafiska verkstad med mina bilder. Är utbildad på konstfack och har gått på grafikskolan i Tidaholm. Valde att arbeta med koppargrafik för att det matrialet passade mig bäst. Tycker om att arbeta med mycket mönster och figurer. Är intresserad av hur olika mönsters effekter på ytor. Bilder som jag gör speglar det jag möter runt omkring mig.

utst.nr. 294   21.3 – 8.4 2015 Rogerts Bondesson Kopenhamn150x100 Masthugget31x39 Köpenhamn, målning, 100×150 cm. Masthugget, målning, 30×39 cm. ”Likt den ensamme flanören i Charles Baudelaires prosapoem med samma namn, betraktar Rogerts Bondesson (f.1950) sin omgivning. Han skildrar en stadsmiljö till synes tom på människor, men där de mänskliga spåren ändå är tydliga. Målningarna blir poetiska glimtar av verkligheten och det är långt från fotorealismen. Flanörens blick är i det här fallet ingen hastig sådan. Den är mera ett intensivt och långsamt betraktande, som resulterar i målningar av ett enda koncentrerat ögonblick. Tiden tycks ha stannat av och bilderna ger intryck av ett meditativt lugn – en sällsynthet i en splittrad värld där så många intryck samtidigt vill tränga sig på. Bondessons måleri är tryggt förankrat i en koloristisk tradition. Genomgående är färgerna reducerade till en dov skala, där ljuset framstår i stark kontrast.” Februari70x70Februari, målning, 70×93 cm ”Det som fångar och omformar oss, är förbundet med skildringar av verklighetsintryck, som går på djupet och som förmår tränga under ytan. Man känner atmosfären, luften, fukten, doften, ljuset. Man kan fundera över måleriet som en metod för att frammana ett sådant seende. Och också varför det, i tid och otid, blir betraktat som omodernt och inte möjligt att förnya.” Berit Jonsvik i OmKonst 2012 Läs hela recensionen utst.nr. 295  

18.4 – 3.5 2015 ARMINI & AUDREY – Måleri av Tomas Ferm April_b2Armini_Ljus_(M)_b2 Utställningen Armini & Audrey hos Galleri Lucifer i Skövde är Tomas Ferms tredje separatutställning i vår. De båda tidigare var på hemorten Göteborg; Galleri PS i januari och i Blå Huset på Konstepidemin i mars 2015. Liksom i tidigare utställningar ser man ett utforskande av måleriets olika uttryck och en blandning av realistiskt och abstrakt måleri. Liksom i tidigare utställningar ser man ett utforskande av måleriets olika uttryck och en blandning av realistiskt och abstrakt måleri. Men tyngdpunkten på den aktuella utställningen vetter mer än tidigare utställningar åt det abstrakta berättandet. Ytorna har blivit  större; färgen mer betydelsebärande. Flera av bilderna innehåller skärvor och fragment som antyder en kroppsdel, en arm eller ett ben, ett utsnitt från en tapet, grå vägar eller en blå himmel. Fragment som kan tyckas hemlighetsfulla, men Tomas Ferms måleri är lika mycket  ett sätt att lyfta fram, att synliggöra. Är det själva verkligheten som är hemlighetsfull och måleriet ett sätt att komma underfund med vad som finns bakom, är dolt? Tvilling_1_(M)_2bAudrey(H)_b2 Parallellt med måleri arbetar Tomas Ferm med skulpturala hybrid- och monumentalverk. I stadsrummet gör han omfattande verk inom ramen för SpotCity projektet som han initierade 2006. Ett samarbetsprojekt där han bjudit in konstnärskollegor och andra aktörer att medverka, bl a Makode Linde, 2013. I september 2015 ställer han ut Updated, en monumentalskulptur i Göteborgs stadskärna. Det sker inom ramen för SpotCity, ett samarbete med Ann-Charlotte Rugfelt. Verket visas i samband med Göteborgs Internationella Konstbiennal, GIBCA Extended. Tomas Ferm har även startat och drivit konsttidskriften Presens 1998-2004. Sedan några år koncentrerar han sin verksamhet på måleri samt sina hybrida skulpturer utst.nr. 296   14.5 – 23.5 2015 ARKIV Y-affisch_liggande Kan åtta människor med olika värderingar, bakgrund och utbildning mötas på mitten och samsas om en liten yta, så som resterande samhälle gång på gång har misslyckats? Detta är något de åtta konstnärerna som tillsammans ställer ut på Galleri Lucifer 14-23 maj reflekterar över och söker en lösning på. De träffades på en gräsplätt i Tidaholm och bestämde sig att göra en utställning tillsammans, alla med olika teman, material och förutsättningar. Konstnärerna går alla distansutbildningen Fördjupningsår kreativa yrken på Hellidens folkhögskola. Under de få gångerna de har träffats har de börjat bygga upp en relation som nu blir till en utställning, som för en dialog mellan olika tolkningar och skildringar av det som var och en av dem brinner för. Skrapar man på den hårda ytliga fasaden märker man snabbt att de gemensamma nämnarna är större än de faktorer som delar upp dem. benjaminmay (1024x1019)Charles Benjamin May Bildkonstnär och ljudkonstnär/musiker från Uddevalla. Arbetsprocessen kan närmast beskrivas som ”automatisk” med ett transartat tillstånd som grund. ”Endast då kan uttrycket för de drömmar och känslor som annars undertrycks i vardagen få ett rättvist utlopp. Detta skulle kunna jämföras med terapi i form av hypnos, och målet är ungefär detsamma.”   sofiaflorell (731x1024)Sofia Florell Blandar olika tekniker i sitt konstnärskap och arbetar med allt från tredimensionell gestaltning till digital konst. Kärnan i hennes arbete är det fria förhållningssättet där idéer tillåts ta form med acceptans för förändring snarare än med tydliga definitioner och begränsningar. Med experimentella möbler, digitala illustrationer och fotokonst erbjuds betraktaren verk av varierande slag där den gemensamma nämnaren är konstnärens sinnrika känsla för detaljer.

 

  tobiasadamsson (768x1024)Tobias Adamsson Det gamla har sedan länge betytt mycket för Tobias. Saker som har själ och en historia bakom sig som man endast kan fundera över. Särskilt de gamla nordiska husen, många av dem står idag övergivna och bortglömda. ”Det är nog det som jag vill få ut av min konst, att få upp folks ögon. Vi lever med våra blickar vända framåt medan vi ser nybyggen förändra stadsbilden. När de gamla stadsdelarna revs under mitten av 1900-talet så försvann också stora delar av Sveriges kultur och arkitekturhistoria”. Tobias vill inte att vi ska glömma av det som har betytt mest för varje hus och bostadsägare förr som nu.   alexanderengström (612x612)Alexander Engström En innovativt ifrågasättande mytoman som starkt avsäger sig allt samhällsansvar. Med rötter från graffitin utrycker sig Alexander genom talets begåvning, grafikens precisionoch skulpturens lekfullhet.

 

jenniferbergsten (809x1024)Jennifer Bergsten Skapar objekt som berättar en historia, ofta med en känsla av poesi, humor och allvar mellan dem. Hon arbetar med ämnen som rör evolutions-psykologiska och beteendeekologiska ämnen. Jennifer har länge arbetat med att utforma en stil och ett uttryck i sina bilder som överensstämmer med en känsla. Hon arbetar med spänningar, såsom harmoni och disharmoni, kontroll och ickekontroll. Experimenterar mycket med kemikalier, förstoringar, skanningsmetoder och bygger sina  egna kameror.  ”Jag intresserar mig för det subtila och det diffusa i en bild och blir ofta nöjd om det inte blir exakt som jag först tänkt. Jag ger en ledtråd om en händelse som har skett för att skapa en känsla av att det finns mer som vi inte direkt kan se.” idalundell (914x1024)Ida Lundell Vad är det som är viktigt, vem är det som säger det? Ida samlar vardagliga ögonblick, tankar och skeenden och bearbetar dem genom teckning och broderi. Den långsama tekniken står i kontrast till bildernas ögonblickskaraktär. Flyktigheten förvandlas till en skör sanning. En bild är bara en bild, en minnesanteckning som förändras i takt med nålens arbete över tyget.     sixtensanne (1024x640)Sixten Sanne Göransson Försöker utmana vardagen med enkla medel. Hur vi ser, upplever och relaterar till den. Det är oftast händelsen som är själva verket. Lekfullt skapar han lust, surrealism och kärlek kring platser och till föremål. Sixten ifrågasätter strukturer i vardagen och visar oss därmed ett perspektiv som väcker barnet i oss. magnusdalhqvist (1024x905)Magnus Dahlqvist ”Jag leker med den kreativa tanken för dagen”         Fördjupningsår kreativa yrken, Hellidens folkhögskola   29.8 – 13.9 2015 3 NORDISKA KONSTNÄRER still lifekasvit (1 of 1)IMG_3787_b Janika Herlevi – Finland Anne Rantakylä – Finland Norbert Robles – Sverige/Frankrike Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad visar verk av gästande konstgrafiker som deltar i verkstadens Artist in Residence-program. Verkstaden fortsätter sitt internationella samarbete med konstgrafiker från Europa och har i år bjudit in konstnärer från Finland för ett två veckor långt Artist in Residence i augusti-september 2015. Från verkstadens sida gästar en hemvändande medlem från Frankrike och Skåne. Janika Herlevi I am a visual artist mostly working with printmaking and mixed media on paper. My work is formed through interactions and intersections between drawing, painting and printmaking. I make unique prints combining painting-like techniques –  such as monotype –  with photo based elements. In my work I portray the human being and the human experience. I work with portraits or self-portraits by mirroring myself and my own interests through other people. Art is a way for me to explore things that I don`t understand or am interested in. It`s a way of making some point of view visible. Anne Rantakylä I am Anne Rantakylä, (b. 1989) Fine Arts student in Saimaa University of Applied Sciences, Imatra (South East) Finland. Before art school, I got very fascinated in my hometown Jyväskylä’s print shop of printmaking. The process of preparing and making the plate, to finally printing it was amazing to me. The print shop was full of history and the smell of printing ink was unforgettable. Quite soon I also started taking images with pinhole camera and developing the paper images. It took some time to find the right camera and method but at some point, I found this strong power of expression with photography like no other technique.  Luckily I have been able to continue working with both printmaking and photography, studying the possibilities and combining methods. In my work things like presence, silence, stillness and non thinking are essential. Observing, listening and appreciating what there is at that moment. The thought of world and things being a whole is important to me. I find these small settings in nature and I feel the whole universe is there in a miniature scale. Haiku poets have written these settings in a careful way, I try to reach that gently in my images. We are not separate from each other, plants, things or creatures. There is this continuous change we are looking at and in the same time we already are facing the future. Some of the change is horrifying and that is reflected in my work. Light is rewarding and beautiful, for me monochrome will bring the feel of light in a special way. I hope people would feel like scientist looking at my work, asking questions instead of seeing answers. Norbert Robles Detta är ett samarbetsprojekt i Rosa KulturHuset med Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad 29.8 – 13.9 2015   Tre Nordiska grafiker  –  AIR Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad c/o Galleri Lucifer Vernissage lördag 29/8 kl 13 – 16 Kl 13.15 Conny Brännberg, ordf. i Kulturnämnden, Västra Götalandsregionen, inviger utställningen Öppet: Ons-tors 15-18. Fre-söndag 12-15 Utst.nr. 297 unnamed Dessa konstnärer deltar även i Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad c/o Konstmuseet, Skövde Kulturhus 29 augusti – 18 oktober Vernissage och invigning 29 augusti kl 12.00

  19.9 – 4.10 2015 ANNA EGGERT I TRÄDENS SKUGGA – VID VATTENSPEGELN 20150908_171527_b UTSTÄLLNINGEN ÄR EN sorts fortsättning på det arbete som startade 2014 under arbetet med den konstnärliga gestaltningen av Amhults kyrka i Torslanda (invigd första advent, 2014). I samband med skapandet av ett ljusträd i järn till kyrkan arbetade jag på ett för mig nytt sätt för att forma järnet. Jag har ju tidigare kombinerat glas och järn men nu bearbetade jag järnet i ässja med glödande kol så att järnets yta delvis började smälta, precis som glaset gör när jag arbetar med det. Mina glasskulpturer gjuter jag oftast i gipsform men jag har på sista tiden också experimenterat med att låta glaset falla fritt som droppar… I arbetet inför denna utställning är som alltid livets bräcklighet, skönhet och styrka centralt. Det handlar mycket om min relation till naturen. Vatten och det som växer spelar stor roll. I trädens grenverk hittar jag tecken och hemliga meddelanden, textila strukturer fascinerar mig t.ex. i olika typer av flätningar och bobyggen. Det som binder ihop och länkar samman är väsentligt. Detta är min tolkning av naturens väsen framför allt i form av skulpturer i glas och betong samt väggobjekt i järn.                                                                                                      Anna Eggert    Anna Eggert är uppvuxen i Skövde. Numera bosatt i Göteborg. Utbildad vid HDK i Göteborg och Oslo. Verksam som konstnär sedan 1983. Utfört ett flertal utsmyckningsuppdrag. Detta blir hennes andra utställning i galleriet; den förra var 2009. Utst.nr. 298 10 – 25.10 2015 ANNETTE MAGNUSSON 5_annette_magnusson_1 Annette Magnusson är textilkonstär från Ljungstorp. Hennes livslånga arbete med det textila materialet har på senare år börjat förgrena sig också i andra material och tekniker. De stora vävarna har – efter att gång på gång ha passerat det naturalistiska nålsögat – blivit mer avskalade , renodlade; förenklade lockar de till sig mer symboliska och ibland även mystiska och allegoriska betydelser. Ur det vardagliga hantverket reser sig organiska och geometriska former som spirande, knoppande tecken i en förvandlad, mer komplicerad natur. Detta kan man läsa i en nyutkommen bok om Annette Magnusson ”Tråd för tråd” av Jonas (J) Magnusson. 1_annette__magnusson_1 3_annette_magnusson_1 Vernissage 10/10 2015 kl 13-16 Öppet: Ons-tors 15-18. Fre-söndag 12-15 Annan tid efter överenskommelse 0703 27 97 54 Annette Magnusson CV utst.nr. 299

7.11 – 22.11 2015 300 790x275_300txt_banner Galleri Lucifers trehundrade utställning. Det är även en hyllning till galleriets något yngre granne i Rosa huset; KAC som i höst firar 40 års jubileum. En utställning med ett urval av alla de bildkonstnärer som var med vid starten 1975 av KulturArbetarCentrum i Skaraborg. Många av dem har ni sett flera gånger hos Galleri Lucifer sedan det öppnade 1972. Glädjande nog, så är flertalet av dem fortfarande yrkesverksamma konstnärer. Det blir ett femtontal utställare. I bokstavsordning är det Henrik Allert, BLA, Edna Cers, Hans Doverholm, Jan-Olov Hilmersson, Lars Johansson, Berndt Jutemar, Annette Magnusson, Göran Magnusson, Torbjörn Nolkrantz, Lars-Erik Ström, Eva Ström Svensson, Jan-Erik Svensson och Eva Ullberg.

 

 

GALLERI LUCIFER  –  TRÄDGÅRDSG. 7  –  SKÖVDE  –  0703 27 97 54 RosaLogga02_gemen_50gr http://www.gallerilucifer.segallerilucifer(at)gmail.com