2018

Året började som vanligt i januari med
SKÖVDE ALLM. KONSTFÖRENINGS
medlemslotteri
Med en allmän visningshelg. Dragning på kvällen.
Utlämning av vinster helgen därpå.

24.3 – 18.3 2018  Utställningen förlängd till den 18.3
Göran Johansson

Vernissage lör 24/2 kl 13-16 

Gott humör och förtvivlans förtätning. Han målar lysande vardagens utsatta läge. Men vad är det som spökar?

Så fort jag bara fär syn på en tavla av Göran Johansson har jag den redan i mig. Och ruskar yrvaket på min fördrömdhet. Det är en konst som kommer självklar till betraktaren, något jag känner igen.

Människan – mig själv? Jag håller bestämt på att skapas om, medan jag ser, till en (något) (möjligtvis) bättre variant. Men han skrämmer mig samtidigt, den mästaren. Jag skrattar högt och det blir jag allvarlig av. Eftertanken kranka blekhet ges starka färger när han målar, gärna på en gammal skåpdörr.

Tilivaron i hans konst gäller genomgående, konsekvenser. Jag anar överallt att något har hänt. Det är själva det mänskliga livet. Visshet och ovisshet, förmåga och oförmåga, följder och sviter. Minnen som svider, glöder och blöder?


Medan världen säljs slut, med kort datum, går solen upp till en vacker morgon. Han blandar dess evighetsijus med vårt mänskliga dunkel och därav blir förundran, skön. Förlåtelsens ljus är varje tavlas grundval.

Men det är väl ändå att ta i?
Javisst.


Starka är spänningarna i hans konst.
Ett vibrato klingar där: ”Hem, hem…” – vad har inte också en annan varit med om i sitt vanliga liv? Så frågar jag mig när jag ser det. Enkelt är det inte att leva.

I det här måleriet lyfter över vårt jordiska landskap heliga andar, likt levande duvor. En flock brevduvor kuttrar i ett duvslag strax bakom konstnärens ateljé.
Han säger att han har dem, inte minst, för den glädje han känner när han ser dem komma tillbaka; små prickar på himlen går in för att landa. ”Var jag än släpper dem hittar de hem.”

Björn Berglund

Utdrag ur katalogen till Göran Johanssons utställning i Konsthallen Hishult,
#134, 11.3-23.4 2017

Det här är Göran Johanssons femte separatutställning i galleriet. Förra gången var på hösten 2013. Den första gången var redan 1979. Då var det hans allra första separatutställning.

Sedan dess har det blivit ett stort antal utställningar – både i och utanför landets gränser. Dessutom flera offentliga uppdrag i både Sverige och Norge.

Göran Johansson gick på Valand i början av 70-talet och hade då Peter Dahl och Alvar Jansson som lärare. Måleriet stod alltså högt i kurs och Göran Johansson har förblivit det trogen

Utst.nr. 314

7.4 – 22.4 2018
Anette Krantz
Målningar

Anette Krantz är sedan 1984 bosatt på Brännö utanför Göteborg. Hon fick sin grundutbildning vid Slöjdföreningens skola (HDK) med Knut Irwe i måleri och Rudolf Flink i krokiteckning.

Under 25-års tid har hon haft årliga arbetsperioder i måleri tillsammans med Georg Suttner (lärare vid Konsthögskolan Valand, Konsthögskolan Stockholm, Trondheim, Umeå mm) samt konstnären Laris Strunke.

Anettes konst kan nog idag beskrivas som klassisk modernism. Ett informellt måleri som alltid har sin utgångspunkt i det sedda och upplevda.

– Jag tar inte fasta på något motiv, utan en form och färg som jag jobbar vidare med och försöker återge i en värld som både är och inte är, mitt eget måleriska språk.

– Georg Suttner, som varit elev till Ferdinand Legér, förde vidare det informella europeiska måleriet och jag har även sneglat på det abstrakta amerikanska.  

Utst.nr. 315

5.5 – 20.5 2018
Rogerts Bondesson

Målningar

Det är hans fjärde utställning i galleriet. Första gången var redan 2001, så det är några år sedan.
För de som tycker om måleri blir det ett kärt återseende eller en ny intressant bekantskap.

Två teman
På den här utställningen visar Rogerts målningar utifrån två teman.
Epidemiska utsikter
Rogerts Bondesson har varit verksam på Konstepidemin i Göteborg sedan 1987. Under alla år, från och till, har han målat utsikten från ateljéfönstret.
Hotell
Här handlar det om minnesbilder från olika hotellrum, som varieras i målningar med likartad komposition.

”Bondessons måleri är tryggt förankrat i en koloristisk tradition. Genomgående är färgerna reducerade till en dov skala, där ljuset framstår i stark kontrast.” skrev Berit Jonsvik i Om Konst när han 2012 ställde ut hos Galleri Aveny i Göteborg.

”Likt den ensamme flanören i Charles Baudelaires prosapoem med samma namn, betraktar Rogerts Bondesson (f.1950) sin omgivning. Han skildrar en stadsmiljö till synes tom på människor, men där de mänskliga spåren ändå är tydliga.
Målningarna blir poetiska glimtar av verkligheten och det är långt från fotorealismen.
Flanörens blick är i det här fallet ingen hastig sådan. Den är mera ett intensivt och långsamt betraktande, som resulterar i målningar av ett enda koncentrerat ögonblick. Tiden tycks ha stannat av och bilderna ger intryck av ett meditativt lugn – en sällsynthet i en splittrad värld där så många intryck samtidigt vill tränga sig på.”

”Det som fångar och omformar oss, är förbundet med skildringar av verklighetsintryck, som går på djupet och som förmår tränga under ytan.

Man känner atmosfären, luften, fukten, doften, ljuset. Man kan fundera över måleriet som en metod för att frammana ett sådant seende. Och också varför det, i tid och otid, blir betraktat som omodernt och inte möjligt att förnya.”
Berit Jonsvik i Om Konst 2012
Läs hela recensionen.

Utst.nr. 316

Annonser
Clarion Hotel Majoren

Vill du ha inbjudningar till våra vernissager och annan information från galleriet?
Klicka här!

Under utställning öppet
Onsdag - Torsdag 15-18
Fredag - Söndag 12-15
Vernissagedagar 13-16

%d bloggare gillar detta: